Obsługa osób z niepełnosprawnościami

Obsługa osob z niepełnosprawnościami

Dworzec autobusowy dostosowany jest dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób z ograniczoną sprawnością ruchową

Poniżej przedstawiamy wykaz urządzeń i udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej:

  • urządzenia  wspomagające  poruszanie się osób o ograniczonej mobilności: winda, schody ruchome, drzwi automatyczne, na peronach krawężniki najazdowe niwelujące odstęp miedzy krawędzią a autobusem niskopodłogowym;
  • system Bikonów ułatwiający osobom niewidzącym lokalizowanie wejść, toalet, wind, kas oraz peronów http://www.totupoint.pl/strona.php?nazwa=lista_znacznikow_totupoint
  • usługa tłumacza MIGAM online w zakresie obsługi Głuchych pasażerów w polskim języku migowym https://tlumacz.migam.org/ztm_kielce,
  • oznakowania poziome dla osób niewidomych i słabowidzących:  linie prowadzące i pola uwagi FON w kontrastowych kolorach oraz sygnalizację przeszkód przeźroczystych i kontrastowe oznaczenia schodów;
  • wyznaczone miejsca postojowe/parkingowe;
  • kasy dostosowane dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich: posiadające obniżone okienko oraz wyposażone we wzmacniacz głosu – interkom;
  • w hali dworca na poziomie 0 i 1 znajdują się mapy dworca w alfabecie Braille’a – wypukły plan dworca zawierający najważniejsze informacje w alfabecie Braille’a, na poręczach przy schodach oraz balustradzie antresoli znajdują się tabliczki z napisami w alfabecie Braille’a ułatwiające orientację w przestrzeni, tak samo zostały także oznaczone tabliczki drzwi do toalet;
  • czytelny i przyjazny system informacji pasażerskiej: tablice informacyjne o wysokim kontraście, z intuicyjnymi piktogramami oraz opisem, elektroniczne tablice i dookólny wyświetlacz LED w hali dworca, rozkłady jazdy z powiększonym fontem, zapowiedzi odjazdów oraz komunikaty głosowe na peronie komunikacji miejskiej;
  • toalety dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności;
  • toalety i stanowiska przewijania dzieci;
  • usługa asysty.

dostepnosc

 Aby móc skorzystać z pomocy asysty pracownika dworca przez osoby z niepełnosprawnością i osoby o ograniczonej sprawności ruchomej należy dzwonić pod nr tel. 41 25 07 999  w godz. 6.00 – 21.30, oraz:

  • należy zgłosić potrzebę pomocy z 36-godzinnym wyprzedzeniem,
  • osoba wymagająca pomocy powinna przybyć na  Dworzec autobusowy z 30-minutowym wyprzedzeniem planowanej odprawy autobusu.

Zakres pomocy świadczonej osobom niepełnosprawnym  obejmuje możliwość skorzystania:

  • z asysty pracownika dworca autobusowego podczas przemieszczania się po terenie  jego infrastruktury od miejsca ustalonego spotkania do wejścia do autobusu,
  • załadowanie i rozładunek podręcznego bagażu;

Do obsługi poza kolejnością mają prawo:

  1. osoby niepełnosprawne, w szczególności z widoczna niepełnosprawnością ruchową,
  2. osoby powyżej 70 roku życia,
  3. kobiety w ciąży;
  4. osoby z dziećmi do lat 3.